ČLÁNKY17.10.2018 | Dominika Poláčiková

Autor diáru The Žurnál: Bol som veľký „hejter” motivačných citátov

Ivan Zaťko pracuje v oblasti crowdfundingu a pripravuje workshopy pre mladých ľudí. Okrem toho však stojí za úspešným projektom – The Žurnál, diárom, ktorý neobsahuje žiadne dlhé vysvetlivky, obrázky či otrepané motivačné citáty.

Z osemročného gymnázia v Dolnom Kubíne odišiel študovať do Brna procesný manažment, okrem toho však vycestoval do Spojených štátov amerických, Štokholmu a Anglicka. „Povedal som si, že bude dobré, keď po gymnáziu pôjdem za svojím snom. Veľmi som si užíval voľnosť na vysokej škole, ešte som vôbec neriešil nejakú inšpiráciu, práve naopak, bol som veľký hejter motivačných citátov a všetkých týchto vecí.“

Po roku štúdia odišiel na brigádu do USA, kde sa stretol s prvými neúspechmi. Zarábal si podomovým predajom kníh. „Chcel som si ísť zarobiť a keďže nie som dobrý plavec a nechcel som robiť ani manuálne, rozhodol som sa, že budem predávať knihy. Výhodu som videl v komunikácii s ľuďmi. Mal som však ružové okuliare. Myslel som si, že zarobím veľké peniaze, no keď som za dva týždne predal dve knihy, uvedomil som si, že to nie je také jednoduché. Nakoniec som bol ešte aj v mínuse. No určite ma to posunulo vpred, stal som sa smelším.“

The Žurnál  ⋅  Zdroj foto: Anna Opinová

Prvé úspechy sa však začali prejavovať už počas vysokej školy, kedy spolu s kamarátmi vymyslel virtuálnu firmu Aftoherp v súťaži Tesco Business Game, ktorú aj vyhrali.

V crowfundingu budem najlepší

Mladý podnikateľ z Istebného sa počas pobytu v Anglicku každý deň vzdelával v oblasti marketingu, chodil na eventy a veľa čítal. Využil aj možnosť Erazmu a vycestoval do Štokholmu. Tam si všimol crowdfunding, spôsob predaja produktov, ktoré ešte neexistujú. „Táto oblasť ma veľmi zaujala, pretože som vedel, že to na Slovensku ani v Čechách ešte nemáme. Princíp spočíva v tom, že vy ponúknete produkt alebo nejaký nápad, ľudia vám za to dajú dar, a vy im z vďaky dáte nejaký produkt, keď sa vám ho podarí zrealizovať. Vtedy som si povedal, že v tom budem najlepší aspoň  na Slovensku a Čechách. Prvý projekt, na ktorom som participoval, boli ponožkobotky Skinners a podarilo sa nám vyzbierať viac ako milión dolárov.“

Hovorili mi, že mám napísať knihu

Po úspešných začiatkoch v oblasti crowdfundingu a marketingu si mladý Oravčan uvedomil, že sa oplatí na sebe pracovať. Povedal si, že by bolo fajn vytvoriť niečo vlastné. „Začal som robiť workshopy pre mojich kamarátov a známych, neskôr pre cudzích ľudí. Malo to zmysel. Ľudia mi hovorili, aby som napísal knihu. Vtedy som si povedal, že v 22 knihu písať asi nebudem, nemala by tú správnu kvalitu.”

Namiesto knihy však vznikol nový projekt. „Môj najlepší kamarát Juraj sa práve vrátil z USA. Šli sme na kávu. Povedal som mu, že odtiaľ neodídeme, kým nevymyslíme niečo vlastné. Tak vznikol The Žurnál. Poskladali sme ho štyria, medzi nimi aj moja úžasná pani manželka. Po prvej kampani sme predali 300 diárov. Vtedy som zistil, že to má zmysel.“

Na fotke sú zakladatelia žurnálu Juraj, Ivan a Maťo. Ivanova manželka Monika je momentálne na materskej dovolenke.  ⋅  Zdroj foto: Katarína Harsanyová

Dnes je zo žurnálu predaných tritisíc kusov a má takmer sto percent pozitívnych hodnotení. Paradoxom je, že hoci Ivan nie je fanúšikom motivačných citátov, práve diár je zostavený z jeho ponaučení a zlyhaní. „Len dvaja – traja ľudia nám písali, že im Žurnál nepomohol. Ostatným áno. Minule mi poslal jeden chalan jeho svadobnú fotku, ku ktorej napísal, že keby pred rokom nedostal do rúk Žurnál, teraz tam nestojí. Diár je poskladaný z 30+3 kníh, ktoré som prečítal, ale aj z mojich neúspechov, z ktorých som sa vždy poučil.“

The Žurnál  ⋅   Zdroj foto: Anna Opinová

Podnikateľ tvrdí, že sny a nápady treba realizovať bez ohľadu na miesto nášho trvalého bydliska: „Rozbiehať niečo na Orave je oveľa jednoduchšie, ako vo veľkom meste. Veľa ľudí ma tu podporuje, tým, že je to niečo iné. Zákazníci zo zahraničia sa nestarajú o to, či pracujem z Oravy alebo veľkého mesta. Ide im o výsledky.“ Začiatkom októbra Ivan so svojím tímom predstavil štyri nové produkty. „Všetko je diárové. Každý jeden produkt je v niečom špecifický. Veľmi sa z toho tešíme.“

 

Viac informácií o Ivanovi sa dozviete na jeho webovej stránke, o projekte The Žurnál zas TU.

Dominika Poláčiková

Hern Námestovo
Stavebniny Grígeľ
Domatra
logo naoravedobre
© 2016 Naoravedobre.sk   •   Technickú prevádzku zabezpečuje DSI DATA s.r.o.